Recenze knihy Hostitel

Hostitel - Meyerová StephenieKdyž jsem poprvé slyšela o nové knize autorky Stephenie Meyer jménem Hostitel, rozpačitě jsem očekávala další boom pro dospívající, který zachvátí svět a bude nás pronásledovat na každém kroku. Byla jsem odhodlaná knihu nečíst, obzvlášť když jsem se dozvěděla, že se jedná o typickou sci-fi, ve které jsem často dosti vybíravá. Pak ale přišly dlouhé prázdninové dny a jak známo, člověk na dovolené je ochotný přečíst cokoliv. I tak jsem si jeden výtisk Hostitele koupila a vešla vstříct svému osudu, který se ukázal být více než překvapivý.

Ze série Stmívání jsem věděla, že styl psaní téhle dámy mi značným způsobem imponuje. V tom tedy mé obavy nevězely. Bála jsem se, že narazím na další fenomén, jehož kouzlo se zase brzy ztratí. Ještě než jsem začala číst, schválně jsem si přečetla pár recenzí, které v té době byly k mání. Silná slova jako ?Milostný trojúhelník zahrnující jen dvě lidská těla? či ?Velkolepý román pro dospělé směšující sci-fi s romantikou? mým obavám moc nepřidaly. Zkrátka a dobře, díky svým předsudkům a skepticismu jsem knize vůbec nevěřila. A brzy jsem na to doplatila.

Knížka má velice působivou obálku, podívejte se sami:

Co mě na ní zaujalo nejvíce a co bylo zároveň asi účelem zaujmout čtenářovo oko na maximum, je oko té tajemné slečny. Proč má kolem zorničky ten stříbřitý kruh? Zvědavost mě ujistila, že to jistě zjistím, až začnu číst. A tak jsem se vesele dala do čtení těch 617 stránek v originální verzi.

Hluboce jsem litovala, že jsem vůbec začla číst, když jsem se namáhavě prokousávala první kapitolou se spoustou prazvláštních pojmů o neznámých planetách a cizím druhu vesmírných obyvatel zvaných Duše, které podnikly invazi na Zemi, stejně jako na spousty jiných planet. Otráveně jsem se tedy dala do čtení druhé kapitoly. A ta vše změnila. Po dalších deseti stránkách jsem začala knihu doslova hltat a nemohla ji vůbec odložit.

Vypravěčkou je Duše zvaná Wanderer, později Wanda, která okupuje tělo lidské dívky Melanie Stryder. Při klasickém procesu se má původní obyvatel těla vytratit neznámo kam a ona Duše si tělo může podmanit jak se jí zachce. To ale není Wandin případ. Melanie odmítá zmizet jen tak, a tak se stává rozčilujícím rušičem ve Wandině (nebo snad své?) hlavě. Po čase ji začne atakovat vzpomínkami na Jareda, svojí tzv. pravou lásku, a Jamieho, svého bratra. Chtíc nechtíc, Wanda si je oba zamiluje a vydá se je hledat, doufajíc stejně jako Melanie, že ještě nebyli nalezeni Dušemi.

Wanderer byla varována, že lidský život přináší překážky, se kterými si ani na jedné ze svých předchozích osmi planet nesetkala ? velice silné emoce, bolestivé vzpomínky, nebezpečné sny a ?divocí? původní lidé překypující agresí a krvežízní. Netušila však, že na vlastní kůži bude muset okusit všechny ze zmíněných překážek. Najde Jareda, Jamieho a jak to bude s tímhle milostným trojúhelníkem dál? Přemůže láska celý ten vesmírný druh Duší a zachrání tak Zemi, nebo jsme navždy ztraceni? Nu, tyto odpovědi naleznete už v knize :).

Nedávno jsem kdesi narazila na novou recenzi a slova ?Hostitel ? Science fiction pro lidi, kteří nemají rádi science fiction?. Musela jsem se pousmát. Neznám přesněji vystihující definici této knihy.

Kniha je důmyslnou ukázkou toho, jak jinak se také tento žánr dá pojmout. Na své si tedy spíše přijdou ti, kteří neočekávají typický sci-fi příběh plný jaderných výbuchů, vytuněných strojů a vesmírného pohybu. Vřele doporučuji všem, kteří jen trochu touží po tom zbourat si mýty o ?nudné sci-fi?. Knize bych dala tak 80%.

A nyní už jen přeji příjemné počtení všem, kteří se v to rozhodnou.

Titul: Hostitel
Autor: Meyerová Stephenie